IvuWRX
Boss
Dołączył: 15 Lip 2008 Posty: 250
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 16:40, 15 Gru 2008 Temat postu: Gumpert Apollo |
|
|
Gumpert Apollo to supersamochód skonstruowany w Niemczech przez techników współpracujących z firmą Audi. Szefem projektu i założycielem marki jest niemiec Roland Gumpert, były szef działu sportowego Audi, któremu w realizacji projektu pomagali m.in. specjaliści ze znanego niemieckiego tunera Audi - MTM, a także specjaliści odpowiedzialni za konstrukcję wyścigowych bolidów biorących udział w długodystansowych wyścigach Le Mans Series oraz American Le Mans Series - Audi R10 oraz Audi R12 TDI.
Konstrukcja
Projektanci Apollo od początku stawiali na stworzenie samochodu wyścigowego, którego wersja drogowa miała tylko i wyłącznie spełniać wymagania FIA dotyczące dopuszczenia pojazdu do startów w wyścigach samochodowych. Apollo jest więc dwumiejscowym, supersportowym bolidem o specyficznym, wysoce aerodynamicznym nadwoziu z włókna szklanego - konstruktorzy twierdzą, że przy prędkości 310 km/h auto miałoby wystarczającą siłę dociskową, by poruszać się po suficie. Napędzający poprzez manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach silnik to konstrukcja pochodząca z Audi, której mocy (650 KM, choć powstaje wersja o mocy nawet 800 KM) dodają dwie turbosprężarki. Skrzynia biegów, potrzebna do przeniesienia momentu 850 Nm, ma natomiast wiele wspólnego z konstrukcjami pochodzącymi wprost z Formuły 1.
Osiągi
'Gumpert Apollo to obecnie jeden z najszybszych samochodów produkowanych w Niemczech. Do prędkości 100 km/h Apollo przyśpiesza w 3 sekundy, do 200 km/h w 8,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 360 km/h. Według projektantów wyścigowa wersja, z silnikiem o mocy 800 KM ma pojawić się w wyścigach od początku 2009 roku, a jej specjalna, "drogowa" edycja ma osiągać nawet 373 km/h.
Ciekawostki
* W 2008 roku na słynnym wyścigu Nurburgring Gumpert Apollo pojawił się w wersji hybrydowej. Bolid napędzany przez silnik V8 3.3L oraz 100 kW baterię elektryczną (łączna moc - 630 KM) nie dojechał jednak do mety.
* Twórcy Gumperta Apollo twierdzą, że jego konstrukcja aerodynamiczna przy prędkości 310 km/h tworzy siłę dociskową o wartości równej jego masie. To oznacza, że (teoretycznie) powyżej tej prędkości samochód mógłby poruszać się np. po suficie tunelu, ponieważ siła dociskowa przewyższałaby siłę grawitacji działającą na ten samochód. W praktyce mało prawdopodobnym jest, aby tego typu próbę przeprowadzono, choć według niektórych inżynierów istnieją miejsca (tunele), gdzie można by taki test przeprowadzić.
* Samochód jest w tym momencie rekordzistą na torze znanego programu motoryzacyjnego Top Gear. Jego czas jest lepszy m.in. od testowanego w kilka miesięcy później supersamochodu Bugatti Veyron.
Post został pochwalony 0 razy |
|